Més informació [ Detall d'activitat

 
REC2000650   Moodle i Competència digital docent (nivell inicial)
2019-2020   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/7/2020 - 15/7/2020 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació d'Ensenyants d'Informàtica de Catalunya
  
  
  
Inscripció   15/05/2020 - 01/07/2020
  
Descripció i   Metodologia:   Organització: El curs s'organitza en 7 blocs temàtics i consta de 30 tasques molt senzilles per comprendre els continguts. Es proposa la participació activa als fòrums de preguntes i dubtes. Al principi, es treballa com a participant dins el curs de Moodle inicial de l’AEIC on es trameten les tasques i s’avaluen els continguts amb retroaccions. A partir del tercer bloc temàtic els participants poden muntar a més el seu propi curs com a professors-editors dins l’espai de pràctiques. El seguiment d’aquest i de les tasques i és el que conforma la certificació del curs.
El curs de Moodle serveix per a acreditar els perfils professionals:
http://ensenyament.gencat.cat/ca/arees-actuacio/professors/acreditacions/perfils-professionals/
En concret, el de competència digital docent i el de metodologies amb enfocament globalitzat
Es forma el propi Entorn Personal d'Aprenentatge d’aula (EPA) del docent, en TIC i TAC a un nivell bàsic d'iniciació.
S’ensenya a dissenyar l'aula virtual com a complementària a la presencial.
S’ensenya a crear i a inserir-hi Unitats Didàctiques (UD) de continguts curriculars propis de l'àrea de cada participant.
Es simula la implementació d'una interfície Moodle a l'espai de pràctiques del servidor de l'AEIC.
S'ofereixen pautes per a la creació d'un curs real dins el Moodle de Centre de cada docent.
  
Objectius   GENERALS:
1) Avançar de manera senzilla: de no saber res de Moodle i de programari lliure, a construir-hi la primera U.D.
2) Introduir a la comprensió de la interfície d'usuari Moodle i les seves possibilitats educatives
3) Identificar el centre d'interessos i identitat digital de cada usuari en el marc de les competències bàsiques digitals.
4) Iniciar-se en l'aprenentatge col·laboratiu a la xarxa i veure'n la utilitat i usos.
5) Progressar de pràctiques reals a l'aula cap a l'entorn de treball Moodle configurant l’Entorn Personal d’Aprenentatge.
6) Utilitzar els recursos i activitats bàsiques a Moodle dins la tasca docent.
ESPECÍFICS:
1) Ensenyar a descarregar i usar el programari (lliure) i normalitzar-ne el seu ús.
2) Entendre i assumir els rols dels permisos a Moodle per a professor i alumne.
3) Dissenyar i crear cursos i gestionar-ne la dinàmica actualitzant-ne el contingut.
4) Acostumar a avaluar amb Moodle i fer retroacció contínua amb els alumnes.
  
Continguts   AL MOODLE DE L'AEIC FENT D'ALUMNE
Tema 1: Introducció, explicació de la interfície i normes d'ús de l'eina, descàrrega de programes indispensables, edició de perfil i ús de fòrums i tasques. CONCRECIÓ: anar a administració i participants i explicar els mòduls bàsics de la interfície. Temporalització: 3 hores
Tema 2: Ús bàsic de Mozilla Firefox, Gimp i Libre Office, pdf. Ensenyar a trametre tasques i respondre fòrums. Conèixer eines col·laboratives: la wiki, el diari i el xat. CONCRECIÓ: explicar amb documents i vídeos com es configuren les activitats i els recursos. Temporalització: 5 hores
A L'ESPAI DE PRÀCTIQUES DE L'AEIC FENT DE PROFESSOR
Tema 3: Activar l'edició del curs: penjar fitxers, gestionar paràmetres del curs, organitzar continguts (recursos i activitats) i fer U.D.s. CONCRECIÓ: explicació pas a pas (documents i vídeos) dins l’espai del curs de com penjar, gestionar, organitzar i fer U.D.s. Temporalització: 5 hores
Tema 4: Entendre, gestionar rols d'usuaris (altes, diversitat, practicar canvis de rol) CONCRECIÓ: explicar que són els rols i tipus d’usuari que es poden inscriure al mòdul d’Administració. Temporalització: 3 hores.
Tema 5: Conèixer, utilitzar, optimitzar recursos Web multimèdia. CONCRECIÓ: distingir, relacionar característiques de recursos web i explicarles adaptades al curs Moodle que l’usuari munti dins l’espai de pràctiques. Temporalització: 4 hores
Tema 6: Crear escales de qualificació, avaluar i fer retroacció amb els alumnes. CONCRECIÓ: ensenyar amb documents i vídeos el procés de com qualificar i com fer retroacció. Temporalització: 3 hores
Tema 7: Organitzar la presentació de recursos i activitats reals pròpies a l'espai de pràctiques del curs tot simulant un curs real al Moodle del Centre. CONCRECIÓ: ensenyar a distribuir els continguts en un espai fictici de pràctiques que reproduirà el que l’estudiant farà realment en el seu Moodle de Centre. Temporalització: 7 hores
La metodologia és senzilla i pràctica: es van fent lliuraments de tasques concretes. Hi ha material formatiu en PDF amb exemples, vídeos i tutorials de com realitzar la pràctica requerida. La participació als fòrums de preguntes i dubtes és una part indispensable del curs: facilita els aclariments en temes específics i la col·laboració i retroacció entre tots els participants. L’aprofitament es mesura amb el necessari seguiment de tasques, fòrums i la pràctica que cada alumne ha de fer dins l'espai Moodle de l'AEIC que se li crearà per fer-hi de professor. El curs consta d'unes 30 tasques molt breus i senzilles: les 10 primeres dins l'espai del curs, les 20 finals dins un espai simulat de pràctiques on l'aprenent fa de professor: 2/3 parts del curs consisteixen en construir-se un Curs dins aquest espai.
  
Observacions   Preu:60€, socis 45€
  
Formador/a   Joan Canet
  
Avaluació   Avaluació per temes, participació i seguiment:

1. S'avaluarà cada contingut amb les tasques trameses dins l'espai del propi Moodle.
2. A cada tema hi ha fòrums en què la participació obligatòria i és canal de comunicació obligat per tenir la certificació.
3. El seguiment del participant al llarg del curs determina l’entrega les activitats en els terminis establerts.
4. Es té molt en compte el seguiment constant de l’alumne i no només l’entrega de tot al final, per acreditar el curs.
5. L'avaluació dels participants es farà cada dos dies sobre les tasques diàries i participació als fòrums.

Hi ha unes tasques bàsiques d'objectius mínims que a assolir de manera suficient i necessària. L'alumne, al final del curs haurà de:
1) haver confegit correctament un perfil propi al Moodle, amb les dades i la fotografia identificativa.
2) haver col·laborat amb els companys tot interactuant amb les eines fòrum. El dia del xat és d'obligada participació.
3) saber gestionar al menys tres recursos: etiqueta, penjar un fitxer i organitzar-lo en carpetes i penjar un vídeo-imatge-so.
4) saber dissenyar tres activitats: tasca en i fora de línia, fòrum, i una activitat col·laborativa: wiki, glossari o diari.
5) haver donat forma a una U. D. senzilla dins l'espai de pràctiques amb materials propis reals, com fa en el seu treball.
6) haver donat d'alta usuaris reals amb permisos diferenciats, al curs de pràctiques.
7) haver creat una escala de qualificació i avaluat i fet retroacció d'alguna tasca als companys/-es, al menys, una vegada.
8) El curs romandrà obert fins 5 dies després de finalitzat per si a algú li cal acabar de trametre les tasques corresponents.
9) Caldrà que cada participant revisi/modifiqui el que el formador li vagi indicant.
10) La feina del curs es donarà per acabada un cop el formador ho comuniqui a cada alumne individualment.
  
Requisits de  certificació   L’ avaluació positiva de l'aprofitament òptim del curs serà sota els següents criteris:

1) Que l’alumne hagi tramès un Pla (E.P.A) d’un Curs Moodle, per a un moment del currículum i per a un nivell concret d’ una Unitat Didàctica o espai de Diversitat, i que exposi amb criteris com ho faria per configurar aquest espai a Moodle.

2) Que l’alumne, en finalitzar el curs, hagi posat les activitats i els recursos que es demanen a l’Espai de pràctiques del “Sorral” del Moodle de l’AEIC, al menys les tasques bàsiques i objectius terminals mínims dels Criteris d’Avaluació.

3) Que l’estudiant hagi programat mínimament (abast i finalitat) com utilitzarà Moodle a la realitat del seu propi Centre.

Per tal d'obtenir el certificat del curs s’ha d’haver seguit la metodologia i assolits els requisits mínims del Pla d’Avaluació:
-Haver entregat i participat en un mínim d’un 80% de les activitats proposades pel formador i que conformen el pla d’avaluació.
-Haver omplert i entregat l’enquesta de grau de satisfacció al final del curs.
  
Persones  destinatàries   Professorat de primària, ESO, batxillerat i formació professional, i gestió de la diversitat internivells. Nivell d'iniciació.
  
E-mail   secretariaAEIC@gmail.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 29/05/2020 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).